Üdvözöljük a Jankovich Miklós Általános Iskola honlapján!

Sikerek matematikából!

E-mail Nyomtatás PDF

Iskolánk 7 diákja vett részt Dunaújvárosban a Vasvárosi Pál Általános Iskolában a XXVII. Euklidészi matematika versenyen még a koronavírus-járvány fellángolása előtt.

Négy tanulónk dobogós helyezést ért el.

Sajnos az ünnepélyes eredményhirdetés elmaradt a jelen helyzetben, csak levélben kaptuk az értesítést:

Poór Dénes (5.a) 3. helyezés

Krizsán Krisztina (6.b) 1. helyezés

Gurics Anna (7.a) 3. helyezés

Mészáros Bálint (8.a) 1. helyezés

Felkészítő tanáraik: Farkas Kálmán, Wernerné Galkovics Rita, Wolf Györgyné.

Gratulálunk a szép sikerekhez!

Wernerné Galkovics Rita

 

Színötös pályázati lehetőség

E-mail Nyomtatás PDF

Kedves Diákok, kedves Szülők!

Már egy évtizede is van annak, hogy először meghirdettük a Színötös játékunkat az általános iskolai diákok között. A Dunaújvárosi Hírlap és a duol.hu idén is teret ad ennek az akciónak. Bemutatjuk azokat a Dunaújvárosban és a környező településeken (Rácalmás, Kulcs, Adony, Perkáta, Nagyvenyim, Mezőfalva, Nagykarácsony, Előszállás, Kisapostag, Baracs) végzett általános iskolás felsős és alsós tanulókat és Iváncsa, Pusztaszabolcs és még Dunaföldvár nebulóit is, akik kitűnően teljesítették a tanévet, a bizonyítványukban csupa ötös (jeles, példás, kitűnő) sorakozik, és az eredményüket büszkén vállalva szüleik segítségével jelentkeznek a felhívásunkra. Jelentkezéseteket az alsó tagozatos szöveges értékeléssel is elfogadunk, ha az tartalmazza a „követelményeknek jól megfelelt” vagy „megfelelt” összegzést. Arra bíztatunk tehát benneteket, csatlakozzatok a színötösök csapatához! Jelentkezni a duol.hu/szinotos internetes oldalon lehet az ott található űrlap kitöltésével és a kért dokumentumok – jó minőségű portrékép az általános iskolás színötös diákról, szülői hozzájáruló nyilatkozat, a bizonyítvány másolata – feltöltésével. Fontos, hogy az adatlapot pontosan, hiánytalanul töltsék ki a szülők. Ha idén a járványhelyzetre való tekintettel az általános iskola nem rendezett bizonyítványosztást, a bizonyítvány fényképe helyett elfogadjuk a gyermek Kréta rendszerben bejegyzett év végi osztályzatairól készült képernyő fotót is. Az űrlap a duol.hu oldalon elérhető, a jelentkezési határidő: 2020. július 6. A színötös tanulók portréit a duol.hu oldalon, valamint a nyomtatott lapunkban, a Dunaújvárosi Hírlapban is megjelentetjük. Arra biztatjuk tehát a tanévet kitűnően teljesítő diákokat, csatlakozzanak a színötösök csapatához. Legyünk büszkék rájuk, tegyék el életük e fontos szakaszának emlékeit!

 

Várkonyi Zsolt

főszerkesztő

Mediaworks Hungary Zrt.

Dunaújvárosi Hírlap szerkesztőség

2400 Dunaújváros, Vasmű út 33.

T:  +36 25 410 989

M: +36 30 2266 443

E:    Ezt a címet a spamrobotok ellen védjük. Engedélyezze a Javascript használatát, hogy megtekinthesse.

W: www.mediaworks.hu

 

Leendő elsőseink névsora 2020-2021. tanévben

E-mail Nyomtatás PDF

Szabó Tiborné 1.a (24 fő)

Kürtösiné Fáczán Andrea 1.b (23 fő)

Bali-Bartal Zétény

Hegedűs Richárd

Cserepes Mihály

Gurics Kata

Erdei Máté

Jankovics Alirán

Erdélyi Dániel Brendon

Telek Emma

Farkas-Zágoni Áron

Hódi Bálint

Fridrich Márton

Szakács Lilla

Horváth Máté András

Müller Anna

Juhász Janka

Miss Olivér

Kosztolányi Lora

Szalóki Szabolcs

Lőkös Zsőfia

Józsa Mira

Lőrincz Eliza

Kerek Fanni

Molnár Dániel

Kovács-Káka Réka

Pósa Petra

Fejes-Nagy András

Rabi-Nárcisz Orsolya

Czinka Gréta

Riczkó Viktória

Vasadi Amina

Sándor Bálint

Kazi Levente

Sándor Bence

Lisztmajer Réka

Séta Gergő

Hári Alex

Szárszó Enikő

Polányi Csanád

Török Mirabella

Németh Benedek

Túróczi Csenge

Király Krisztián

Világi Krisztián

Sörös Hunor Gábor

Witt Alexa

Völcsei Milán

Zsobrák Míra

 

Országos olvasóverseny eredményei

E-mail Nyomtatás PDF

 

ISKOLÁNK  BÜSZKESÉGEI

ORSZÁGOS  OLVASÓVERSENY  2.  HELYEZETTJEI  LETTEK

,,Boldog, aki olvas!  Aki jól olvas, boldogul! "

Nagy elismeréssel és büszkeséggel írhatok három hetedikes tanítványomról, akik egy  neves országos olvasási csapatversenyen2. helyezettek lettek.  FODOR SÁRA, GURICS ANNA és KUNOS MIKLÓS a teljesítményükkel bebizonyították, hogy kitartó és rengeteg munkával, egymást támogatva és elfogadva a dobogóra lehet kerülni. Annak is a  2. fokára, csupán egy ponttal lemaradva az 1. helyezettől. A dicsőséges elismerésre márciusban, a verseny eredményhirdetésekor  került sor. A gyerekek a 3 fordulós versenyben nyújtott teljesítményükért oklevelet és ajándékcsomagot kaptak.

Több éve működik a HEBE Kft. csapata, amelynek alapítói azt tűzték ki célként, hogy a náluk versenyző diákok a hagyományos iskolai rendszerben közvetített tananyagot élményszerűen dolgozzák fel. Fontos számukra, hogy a diákok megtanulják a komplex projektfeladatok készítését, és megtapasztalják a csapatban működés fortélyait. Több tantárgyból indítanak egyéni és csapatversenyeket. Nyelvekből (német,angol), természettudományból (földrajz), a humán tárgyakat tekintve történelemből és irodalomból.

A csapatom az őszi olvasóversenyre nevezett.  A feladatokat ímélben küldték a kapcsolattartónak, aki legtöbbször a szakos tanár. Egy-egy forduló feladatainak megoldására 4-5 hét állt a rendelkezésre. A kis csapatommal közös megbeszélésen elosztottuk az aktuális feladatokat. Mindig jutott egyéni megoldást kívánó feladat mindhármójuknak, ezek a kérdések főként a cselekményre vonatkoztak. A legnagyobb arányban viszont azok a kreatív, fantáziát megmozgató, közös érvelést,vitára sarkalló,sokszor rajzkészséget igénylő feladatok szerepeltek, amelyek időigényesek voltak, építő jellegű együttműködést igényeltek. Képzeletbeli riportkészítéstől blogíráson át, esszéírástól az önismereti feladatokig igen változatos kérésekkel fordultak minden fordulóban a gyerekekhez a szervezők. Minden csapattagnak írni kellett kézírással arányosan, bizonyítva a közös munkavégzést. Egy fordulóban 70 pontot lehetett elérni, majd a végén a regényből egy lapbook készítésével befejezni a munkát. A lapbookkal még 30 pontot zsebelhetett be a csapat, ha az az elvárásoknak megfelelő minőségű lett.

Ez a verseny azért is szimpatikus, mert a forduló feladatait miután postáztuk, kb. 3 hét múlva megtudtuk a pontjainkat, és visszaküldték a munkánkat kijavítva. Egyre jobban izgultunk, mert láthattuk táblázatban az összes versenyben lévő, ötvenhárom csapat pontjait. Mi nagyon pontosan, odafigyelve minden részletre csak 2 pontot veszítettünk a 240 maximum pontból, amely eredménnyel a 2. helyezés boldog tulajdonosailehettünk.

Nem először versenyeztünk. Már a tavalyi tanévben is neveztünk, és a versenyt a 26. helyezés megszerzésével zártuk. Akkor tanulságul megfogalmaztuk, hogy az 1-3. hely megszerzéséhez nem elég jól dolgozni, hanem nagyon-nagyon jól kell teljesíteni, ha dobogóra akarunk állni. Őszintén kijelenthetem, hogy 1-2 pontnál nem lehet többet veszíteni a három forduló során, ha dobogósok szeretnénk lenni.  Ezt  nem könnyű elérni, mert a feladatok igen összetettek. Az idei 2019 / 2020. tanévben komoly elhatározással kezdtünk a feladatokhoz. Az ígéretünket betartva, precíz, hibátlan válaszainkkal  a megszerezhető 240 pontból tényleg csak 2 pontot veszítettünk.

A három fordulós levelezős versenyt  alsós, felsős és középiskolás korosztályban  indították a szervezők.  Két regény közül lehetett választani. Az egyik lehetőség J. K. Rowling Harry Pottere volt,  a másik R. J. Palacio Csodácska című regénye.  Csapatunk a 2012- ben angol nyelven megjelent amerikai író, Palacio modern klasszikusát választotta, melynek címe magyarra fordítva Az igazi csoda vagy Csodácska  című regény volt. A regény hónapokon át vezette a New York Times sikerlistáját. A bestsellert  mi, magyarok 2014-ben olvashattuk anyanyelvünkön.

Az írót egy genetikai hibával született lány ihlette története megírására, akit egy fagyizónál látott. A regény érzékeny témát dolgoz fel  a tizenéves korosztályt megszólítva. Palacio tükröt tart a társadalom épnek, normálisnak tartott tagjainak. A szereplők által láthatjuk, hogyan viszonyulunk a veleszületett mássághoz, és azt is, hogy mit váltunk ki egy-egy félresikerült vagy totálisan érzéketlen reakcióval az érintettekben.

Örülök, hogy tanítványaim ezt a regényt választották, mert a tanulságos történet nemcsak mások, hanem saját magunk elfogadásának fontosságára is felhívja a figyelmet .

August Pulmann, a regény 11 éves főszereplője arc nélkül született. Számos korrigáló, fájdalmas műtéten esett át, hogy állkapcsot képezzenek neki. Ám az egyik szeme még így is sokkal lejjebb van a másiknál, és az orra is szétcsúszott az arcán. Auggie látványa ijesztő annak, aki először tekint rá, pedig 27 műtéten már túl van. De! Tud lélegezni, enni és játszani. A kérdés, hogy barátkozik-e egy torz arcú kisfiúval bárki?  ,,A külsőmet most nem írnám le, bármilyen borzalomra gondolsz, azt szorozd öttel ! " - írja a regény főhőse magáról. A fiú a sok műtét miatt 11 éves koráig nem jár iskolába. Az 5. osztályt kezdi közösségben. Auggie egy hétköznapi gyerek, de az arca nem hétköznapi.

Képes lesz meggyőzni az osztálytársait arról, hogy külseje ellenére közéjük tartozik? A családi védőhálóból kiszakadva kell elfogadtatnia magát.

A regény érdekessége, hogy több szereplő nézőpontjából ismerhetjük meg az eseményeket. Például Via, a főszereplő nővére szemszögéből megismerhetjük az ő lelki vívódását, hiszen öccse áll a gúnyolódások és elfordulások középpontjában.  Hogyan éli meg egy 14 éves lány az öccsét körülvevőeseményeket? Via nézőpontjából azon testvérek millióit érthetjük meg, akik beteg testvér mellett nőnek fel, s az ő árnyékukban múlik el a gyermekkoruk. Sajnálják testvérüket, de érzelmileg megsínylik a kellő szülői odafigyelés hiányát.

Palacio egy cuki kisgyerek helyett olyan fiút választ főhőséül, akinek arca alig hasonlít emberi ábrázathoz. Sokesetbenegy testben, lélekben egészséges gyereknek sem egyszerű új közösségbe integrálódni. A regény szeretni tanít, elgondolkodtat, elfogadásra nevel, megnevettet, megsirat, felnyitja a szemeket, kitágítja a világnézetet. A beilleszkedési nehézségeket a tizenévesek nyelvezetén keresztül tökéletesen megfogalmazza.

Számtalan szociálpszichológiai vizsgálat alátámasztja, hogy az emberek szépséghez való vonzódása szinte misztikus. Bizonyított tény vizsgálat nélkül is, hogy a szép emberek sokkal sikeresebbek, több barátjuk van, hibáik miatt toleránsabbak velük. A csúnya embereknél vizsgálat nélkül is kikövetkeztethetjük, hogy mindez fordítva működik. Ismerjük azt a mondást, hogy a látszat csal. Nem szabad elfeledkeznünk arról, amit A kis herceg meseregényben a róka mondott barátjának, a kisfiúnak: ,, Jól csak a szívével lát az ember, ami lényeges , az a szemnek láthatatlan. "

A regényből 2017-ben film készült Az igazi csoda címmel. Az édesanya szerepét Julia Roberts alakítja. Sokak szerint a film tönkretette a könyv gondolatvilágát, mert a film főszereplőjét játszó fiúnak (Jacob Tremblay), sokkal kevésbé sérült az arca a filmben, mint a valóságban volt. Ezt döntse el minden olvasó szerintem, aki megnézi a filmet is, miután kedvet kapott az olvasáshoz.

Én magyartanárként ezt a könyvet gondolkodás nélkül beemelném a kötelező olvasmányok közé.

Zárszóként még egyszer megdicsérem Annát, Sárit és Mikit, akik nem érdemtelenül lettek az országos olvasási verseny  második helyezettjei.

Igen jó hírű iskolákat előztünk meg országszerte, a tankerületünkből rajtunk kívül csak a Széchenyi Gimnázium felsős csapatai versengtek. A megyénkből kb. 4-5 csapat jelentkezett összesen, a többi csapat országunk más-más megyéjét képviselte.

Gratulálok a csodálatos eredmény eléréséhez tanáraitok, diáktársaitok és a magam nevében egyaránt!

Panyi Erika

magyartanár

 

Módosítás dátuma: 2020. május 18. hétfő, 20:29
 

Erzsébet napközis tábor

E-mail Nyomtatás PDF

 

Kedves Szülők!

Az iskolai szünetben igény esetén gyermeküket az Erzsébet napközis tábor keretén belül tudjuk foglalkoztatni. A napközis táborok hétköznap 8 és 17 óra között valósulnak meg Rácalmáson. Ennek keretében napi négyszeri étkezés és programok is biztosítottak. Tudomásunk szerint a szülőknek egy turnus mindössze 500 Ft-ba fog kerülni, ha a pályázat sikeres. Ellenkező esetben a táborok egy heti költsége 12.000 Ft. A felügyeletet az iskola pedagógusaival oldjuk meg.

Fenntartónk, a Dunaújvárosi Tankerület kérését tolmácsolva kérjük Önöket, hogy az adott időszakban gyermekük nevének beírásával jelezzék igényüket számunkra! A visszaérkezési határidő sajnos elég rövid. Válaszukat az E-kréta üzenet felületen jelezzék Márta István igazgatóhelyettesnek június 12-ig. Határidőn túl történő jelentkezés esetén a pályázati kiírás miatt gyermekük nem vehet részt a táborban.

 

Napközis tábor

27. hét

28. hét

29. hét

30. hét

31. hét

32. hét

33. hét

 

 

Együttműködő segítségüket előre is köszönöm!

Üdvözlettel:

Kiss József igazgató

 

Módosítás dátuma: 2020. június 09. kedd, 14:50
 

ÚTMUTATÓ A DIGITÁLIS MUNKARENDBEN VALÓ ADATKEZELÉSHEZ

E-mail Nyomtatás PDF

Útmutató a tantermen kívüli, digitális munkarendben való
részvétel során megvalósuló adatkezeléshez

Az elmúlt három hétben sikeresen átálltunk a tantermen kívüli, digitális munkarendre, ennek során a tanárok és a tanulótársak sokszor online kapcsolatba kerülnek egymással, hang- és videóközvetítés zajlik közöttük. Előfordulhat, hogy a tanár azt kéri, a tanuló készítsen magáról felvételt, ami alapján meggyőződhet, hogy tényleg megtanulta-e a tananyagot, valóban elvégezte a kijelölt feladatot, vagy így ellenőrzi az önálló feladatmegoldást.

Mind a tanárokról, mind pedig a tanulókról készült felvétel személyes adat. A személyes adatok kezelése (így a felvétel készítés, továbbítás, megosztás, rögzítés stb.) az Európai Unióban is, így hazánkban is jogszabályokon alapul.A személyes adatok védelméhez fűződő jog mindenkit megillet.

Mik azok a személyes adatok?

Név, lakcím, születési idő, telefonszám, egészségügyi állapotra vonatkozó adat, a mobiltelefonok IMEI száma, a számítógép IP címe, a tanulóról készült fénykép, videofelvétel, a különböző oldalakon használt jelszavak, a bankkártya PIN kódja, GPS koordináták (amiből lehet következtetni, hogy rendszerint ki és mikor indul el otthonról, hová jár iskolába, mikor és merre megy iskola után) stb.

Személyes adat minden, ami közvetve vagy közvetlenül valamilyen információt közvetít, a személyiségről, a szokásokról,a magánéletről.

Ki az adatkezelő?

Az iskolai tanulmányai során a tanuló személyes adatainak adatkezelője az oktatási intézmény, ahol az adatok kezelése történik. Azonban bárki adatkezelővé válhat, ha mások személyes adatait rögzíti, tárolja, továbbítja, megosztja, nyilvánosságra hozza. Tudni kell, hogy mindig az adatkezelő felel a nála lévő személyes adatok jogszerű kezeléséért.

Hogyan élhetnek vissza a személyes adatokkal?

Személyes adatokkal sokféleképpen vissza lehet élni. Ilyen visszaélésnek minősül például, ha

- hamis weboldalakra irányítva azt kérik tőlünk, hogy adjuk meg a bankszámlaszámunkat, felhasználónevünket, jelszavunkat, majd az így megszerzett adatokat felhasználják és például a bankszámláról pénzt vesznek le, hozzáférhetnek a levelezésünkhöz, a közösségi tereken létrehozott profiljainkhoz stb.

- kártékony kódokat (pl. vírusokat) juttatva a számítógépünkre megszerzik a jelszavakat, kódokat,

- az internetre feltöltik a másról készült fényképet, vagy videofelvételt, anélkül, hogy ehhez hozzájárulást kaptak volna.

Hogyan lehet megelőzni a személyes adatok jogellenes felhasználását?

- Csak tudatosan használjuk az online környezetet, senki ne tegyen közzé magáról olyan fényképet vagy videót, amit bárki előtt szégyellene vagy kellemetlenül érintené, ha más látná!

- Ne készítsünk és főleg ne tegyünk közzé másról sem fényképet hang- vagy videófelvételt, az előzetes hozzájárulása nélkül!

- A különböző internetes oldalakon lehetőleg csak azokat az adatokat adjuk meg, amelyek indokoltak az oldal használatához. (pl. a Waze-hoz szükséges a helyadat, de a fényképekhez hozzáférés már nem indokolt.) Legyen mindig gyanús, ha túl sok adatot kérnek tőlünk! Inkább ne regisztráljunk az ilyen oldalra!

- Érdemes minden esetben megnézni a honlapon elérhető adatkezelési tájékoztatót, amiből megtudhatjuk ki, hogyan fogja kezelni a személyes adatokat!

Hogyan cselekedhetünk helyesen, ha személyes adatot kezelünk?

Amikor valakiről fényképet, hangfelvételt, videófelvételt készítünk, összegyűjtjük az egyéb személyes adatait pl. e-mail cím, telefonszám stb. akkor személyes adato(ka)t kezelünk, így adatkezelővé válunk. Ha mindezt kizárólag magunknak, személyes használatunkra végezzük, akkor arra kell különösen odafigyelnünk, hogy mások ne szerezhessék meg tőlünk ezeket az adatokat.

Az adatkezelés során be kell tartani az adatkezelésre vonatkozó jogszabályi előírásokat.

- Felvétel készítésekor, mindenképpen tájékoztatni szükséges az érintettet, akiről a felvétel készül, és csak akkor készüljön felvétel, ha ehhez az érintett beleegyezését adja.Az elkészült felvétel továbbítása, megosztása vagy az internetre feltöltve annak lehetővé tétele, hogy bárki megnézhesse szintén csak a felvételen szerepelő összes érintett beleegyezésével, hozzájárulásával történhet!Ügyelni kell arra, hogy kiskorú esetében a szülő adja meg a hozzájárulást!

- Másvalaki telefonszámát, e-mail címét, lakcímét egyéb személyes adatait a hozzájárulása nélkül ne adjuk tovább, ne tegyük nyilvánossá!

Személyes adatok jogosulatlan készítésének, felhasználásának, közzétételének (kezelésének) következményei

A magánéletünk és személyiségünk védelme érdekében nem csak azt szabályozták, hogyan kell eljárnunk helyesen, ha személyes adatokat kezelünk, hanem azt is, hogy mi történik akkor, ha megszegjük a szabályokat.

§ A Polgári Törvénykönyv szabályozza, hogy ún. sérelemdíjat követelhetnek tőlünk, ha jogosulatlanul (vagyis a szükséges hozzájárulás nélkül) készítünk valakiről fényképet vagy hangfelvételt, vagy jogosulatlanul használjuk fel az elkészült felvételeket.

§ A Büntető Törvénykönyv több fejezete foglalkozik a személyes adatokkal való visszaélés súlyosabb formáival és ezeket bűncselekménnyé nyilvánítja.

§ Kifejezetten adatkezelésre vonatkozó előírásokat a GDPR (AZ EURÓPAI PARLAMENT ÉS A TANÁCS (EU) 2016/679 RENDELETE a természetes személyeknek a személyes adatok kezelése tekintetében történő védelméről és az ilyen adatok szabad áramlásáról, valamint a 95/46/EK rendelet hatályon kívül helyezéséről) és az Infotörvény. (2011. évi CXII. törvény az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról) tartalmaznak.

A tanulók magatartására vonatkozóan az iskola házirendje fogalmazhat meg előírásokat. Az a tanuló, aki magatartásával más személy személyiségi jogait sérti, beleértve a személyes adatokkal való visszaélést is, felelősségre vonható!

A Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság (NAIH) feladata, hogy ellenőrizze a személyes adatok helyes felhasználását. Szabálytalan adatkezelés esetén mérlegelés esetén akár több millió forintos adatvédelmi bírságot is kiszabhat.

FIGYELEM! A digitális munkarendben megvalósuló oktatás során készült bármely kép- és hangfelvétel vagy egyéb személyes adat továbbítása, közzététele, megosztása az internet nyilvánossága részére, az erre vonatkozó hozzájárulás hiányában jogosulatlan adatkezelés és megvalósíthatja a személyes adattal való visszaélést is!

Mit tegyünk, ha jogosulatlan adatkezelést vagy visszaélést tapasztalunk?

- Ha azt tapasztaljuk, hogy saját magunkról, diáktársunkról vagy tanárunkról valaki a hozzájárulásunk, vagy a tanár hozzájárulása nélkül hoz nyilvánosságra személyes adatokat, mindenképpen jelezzük a szülőknek és az iskolának, vagy kérjünk segítséget az osztályfőnöktől!

- Az internetes oldalak üzemeltetői kötelesek megvizsgálni és elérhetetlenné tenni azon tartalmakat, amelyek jogosulatlanul kerültek feltöltésre. Be kell jelenteni számukra ezeket a tartalmakat és kérni kell a törlésüket!

- A személyes adatkezeléssel kapcsolatos jog megsértése esetén kérni lehet a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság (Székhely: 1125 Budapest, Szilágyi Erzsébet fasor 22/C., www.naih.hu, Ezt a címet a spamrobotok ellen védjük. Engedélyezze a Javascript használatát, hogy megtekinthesse. ) vizsgálatát.

HASZNÁLJUK OKOSAN A SAJÁT SZEMÉLYES ADATAINKAT!

HASZNÁLJUK SZABÁLYOSAN MÁSOK SZEMÉLYES ADATAIT!

 


1. oldal / 3