Címlap Hírek, aktualitások Friss hírek Országos olvasóverseny eredményei

Országos olvasóverseny eredményei

E-mail Nyomtatás PDF

 

ISKOLÁNK  BÜSZKESÉGEI

ORSZÁGOS  OLVASÓVERSENY  2.  HELYEZETTJEI  LETTEK

,,Boldog, aki olvas!  Aki jól olvas, boldogul! "

Nagy elismeréssel és büszkeséggel írhatok három hetedikes tanítványomról, akik egy  neves országos olvasási csapatversenyen2. helyezettek lettek.  FODOR SÁRA, GURICS ANNA és KUNOS MIKLÓS a teljesítményükkel bebizonyították, hogy kitartó és rengeteg munkával, egymást támogatva és elfogadva a dobogóra lehet kerülni. Annak is a  2. fokára, csupán egy ponttal lemaradva az 1. helyezettől. A dicsőséges elismerésre márciusban, a verseny eredményhirdetésekor  került sor. A gyerekek a 3 fordulós versenyben nyújtott teljesítményükért oklevelet és ajándékcsomagot kaptak.

Több éve működik a HEBE Kft. csapata, amelynek alapítói azt tűzték ki célként, hogy a náluk versenyző diákok a hagyományos iskolai rendszerben közvetített tananyagot élményszerűen dolgozzák fel. Fontos számukra, hogy a diákok megtanulják a komplex projektfeladatok készítését, és megtapasztalják a csapatban működés fortélyait. Több tantárgyból indítanak egyéni és csapatversenyeket. Nyelvekből (német,angol), természettudományból (földrajz), a humán tárgyakat tekintve történelemből és irodalomból.

A csapatom az őszi olvasóversenyre nevezett.  A feladatokat ímélben küldték a kapcsolattartónak, aki legtöbbször a szakos tanár. Egy-egy forduló feladatainak megoldására 4-5 hét állt a rendelkezésre. A kis csapatommal közös megbeszélésen elosztottuk az aktuális feladatokat. Mindig jutott egyéni megoldást kívánó feladat mindhármójuknak, ezek a kérdések főként a cselekményre vonatkoztak. A legnagyobb arányban viszont azok a kreatív, fantáziát megmozgató, közös érvelést,vitára sarkalló,sokszor rajzkészséget igénylő feladatok szerepeltek, amelyek időigényesek voltak, építő jellegű együttműködést igényeltek. Képzeletbeli riportkészítéstől blogíráson át, esszéírástól az önismereti feladatokig igen változatos kérésekkel fordultak minden fordulóban a gyerekekhez a szervezők. Minden csapattagnak írni kellett kézírással arányosan, bizonyítva a közös munkavégzést. Egy fordulóban 70 pontot lehetett elérni, majd a végén a regényből egy lapbook készítésével befejezni a munkát. A lapbookkal még 30 pontot zsebelhetett be a csapat, ha az az elvárásoknak megfelelő minőségű lett.

Ez a verseny azért is szimpatikus, mert a forduló feladatait miután postáztuk, kb. 3 hét múlva megtudtuk a pontjainkat, és visszaküldték a munkánkat kijavítva. Egyre jobban izgultunk, mert láthattuk táblázatban az összes versenyben lévő, ötvenhárom csapat pontjait. Mi nagyon pontosan, odafigyelve minden részletre csak 2 pontot veszítettünk a 240 maximum pontból, amely eredménnyel a 2. helyezés boldog tulajdonosailehettünk.

Nem először versenyeztünk. Már a tavalyi tanévben is neveztünk, és a versenyt a 26. helyezés megszerzésével zártuk. Akkor tanulságul megfogalmaztuk, hogy az 1-3. hely megszerzéséhez nem elég jól dolgozni, hanem nagyon-nagyon jól kell teljesíteni, ha dobogóra akarunk állni. Őszintén kijelenthetem, hogy 1-2 pontnál nem lehet többet veszíteni a három forduló során, ha dobogósok szeretnénk lenni.  Ezt  nem könnyű elérni, mert a feladatok igen összetettek. Az idei 2019 / 2020. tanévben komoly elhatározással kezdtünk a feladatokhoz. Az ígéretünket betartva, precíz, hibátlan válaszainkkal  a megszerezhető 240 pontból tényleg csak 2 pontot veszítettünk.

A három fordulós levelezős versenyt  alsós, felsős és középiskolás korosztályban  indították a szervezők.  Két regény közül lehetett választani. Az egyik lehetőség J. K. Rowling Harry Pottere volt,  a másik R. J. Palacio Csodácska című regénye.  Csapatunk a 2012- ben angol nyelven megjelent amerikai író, Palacio modern klasszikusát választotta, melynek címe magyarra fordítva Az igazi csoda vagy Csodácska  című regény volt. A regény hónapokon át vezette a New York Times sikerlistáját. A bestsellert  mi, magyarok 2014-ben olvashattuk anyanyelvünkön.

Az írót egy genetikai hibával született lány ihlette története megírására, akit egy fagyizónál látott. A regény érzékeny témát dolgoz fel  a tizenéves korosztályt megszólítva. Palacio tükröt tart a társadalom épnek, normálisnak tartott tagjainak. A szereplők által láthatjuk, hogyan viszonyulunk a veleszületett mássághoz, és azt is, hogy mit váltunk ki egy-egy félresikerült vagy totálisan érzéketlen reakcióval az érintettekben.

Örülök, hogy tanítványaim ezt a regényt választották, mert a tanulságos történet nemcsak mások, hanem saját magunk elfogadásának fontosságára is felhívja a figyelmet .

August Pulmann, a regény 11 éves főszereplője arc nélkül született. Számos korrigáló, fájdalmas műtéten esett át, hogy állkapcsot képezzenek neki. Ám az egyik szeme még így is sokkal lejjebb van a másiknál, és az orra is szétcsúszott az arcán. Auggie látványa ijesztő annak, aki először tekint rá, pedig 27 műtéten már túl van. De! Tud lélegezni, enni és játszani. A kérdés, hogy barátkozik-e egy torz arcú kisfiúval bárki?  ,,A külsőmet most nem írnám le, bármilyen borzalomra gondolsz, azt szorozd öttel ! " - írja a regény főhőse magáról. A fiú a sok műtét miatt 11 éves koráig nem jár iskolába. Az 5. osztályt kezdi közösségben. Auggie egy hétköznapi gyerek, de az arca nem hétköznapi.

Képes lesz meggyőzni az osztálytársait arról, hogy külseje ellenére közéjük tartozik? A családi védőhálóból kiszakadva kell elfogadtatnia magát.

A regény érdekessége, hogy több szereplő nézőpontjából ismerhetjük meg az eseményeket. Például Via, a főszereplő nővére szemszögéből megismerhetjük az ő lelki vívódását, hiszen öccse áll a gúnyolódások és elfordulások középpontjában.  Hogyan éli meg egy 14 éves lány az öccsét körülvevőeseményeket? Via nézőpontjából azon testvérek millióit érthetjük meg, akik beteg testvér mellett nőnek fel, s az ő árnyékukban múlik el a gyermekkoruk. Sajnálják testvérüket, de érzelmileg megsínylik a kellő szülői odafigyelés hiányát.

Palacio egy cuki kisgyerek helyett olyan fiút választ főhőséül, akinek arca alig hasonlít emberi ábrázathoz. Sokesetbenegy testben, lélekben egészséges gyereknek sem egyszerű új közösségbe integrálódni. A regény szeretni tanít, elgondolkodtat, elfogadásra nevel, megnevettet, megsirat, felnyitja a szemeket, kitágítja a világnézetet. A beilleszkedési nehézségeket a tizenévesek nyelvezetén keresztül tökéletesen megfogalmazza.

Számtalan szociálpszichológiai vizsgálat alátámasztja, hogy az emberek szépséghez való vonzódása szinte misztikus. Bizonyított tény vizsgálat nélkül is, hogy a szép emberek sokkal sikeresebbek, több barátjuk van, hibáik miatt toleránsabbak velük. A csúnya embereknél vizsgálat nélkül is kikövetkeztethetjük, hogy mindez fordítva működik. Ismerjük azt a mondást, hogy a látszat csal. Nem szabad elfeledkeznünk arról, amit A kis herceg meseregényben a róka mondott barátjának, a kisfiúnak: ,, Jól csak a szívével lát az ember, ami lényeges , az a szemnek láthatatlan. "

A regényből 2017-ben film készült Az igazi csoda címmel. Az édesanya szerepét Julia Roberts alakítja. Sokak szerint a film tönkretette a könyv gondolatvilágát, mert a film főszereplőjét játszó fiúnak (Jacob Tremblay), sokkal kevésbé sérült az arca a filmben, mint a valóságban volt. Ezt döntse el minden olvasó szerintem, aki megnézi a filmet is, miután kedvet kapott az olvasáshoz.

Én magyartanárként ezt a könyvet gondolkodás nélkül beemelném a kötelező olvasmányok közé.

Zárszóként még egyszer megdicsérem Annát, Sárit és Mikit, akik nem érdemtelenül lettek az országos olvasási verseny  második helyezettjei.

Igen jó hírű iskolákat előztünk meg országszerte, a tankerületünkből rajtunk kívül csak a Széchenyi Gimnázium felsős csapatai versengtek. A megyénkből kb. 4-5 csapat jelentkezett összesen, a többi csapat országunk más-más megyéjét képviselte.

Gratulálok a csodálatos eredmény eléréséhez tanáraitok, diáktársaitok és a magam nevében egyaránt!

Panyi Erika

magyartanár

 

 

Hozzászólás írásához be kell jelentkezni!